Gyógyító koleszterin: eddig csak félrevezettek minket?
2008. február 21.
Nem volt az olyan rég, amikor a vaj és a disznózsír halálos ellenségnek számított, a tojást csak sárgája nélkül használta a tudatos étkező, és a szalonna szót csak suttogva ejthettük ki, nehogy elzárja az ereinket és közben megálljon a szívünk.

Vajon tényleg a koleszterinszint határozza-e meg, milyen állapotban vannak az érfalaink?
Egy koleszterincsökkentő gyógyszereket gyártó cég honlapján is megtalálható az információ, miszerint a koleszterint a máj állítja elő, és legfeljebb húsz százalékban vihetjük be táplálékkal. Azt már nem teszik hozzá, hogy a koleszterin az az építőanyag, ami sejtfalban nélkülözhetetlen, hiszen ez biztosítja a „szigetelést”, hogy olyasmi ne tudjon áthatolni a sejtfalon, aminek nem kéne.
Így a testnek létfontosságú, hogy megfelelő mennyiségű koleszterinnel tudjon gazdálkodni, és ha alacsonynak ítéli a készletet - mert valaki koleszterin szegényen étkezik -, hát termel még egy keveset, nehogy baj legyen. Mégis állandóan azt hallgatjuk, a zsír korunk mumusa. Pedig a megvonástól csak még nagyobb pánikba esik a test, és még többet termel majd.
Aggodalomra az ad okot, hogy a zsírszegény táplálkozás korszaka nemhogy enyhülést nem hozott a koleszterin-problémára, de rontott a helyzeten. A gondos vizsgálódó a tények egyszerű megfigyelése alapján is talál olyasmit, amin érdemes felhúznia a szemöldökét. Először is, az USA-ban az állati zsiradékok összfogyasztásának lecsökkenésével ugrásszerűen megnőtt a szívbetegségek száma, és mivel a populáció igen nagy, ez egy jól mérhető a tendencia. Másodszor pedig, bárhogyan is próbálkoztak, elvétve sikerült csak olyan kísérleteket, vizsgálati eredményeket produkálniuk, ami összefüggést mutatott volna a koleszterinfogyasztás és a szívbetegségek között.
A Framingham-tanulmányból (egy egész város lakosságát vizsgálaták évtizedeken át) sokminden kiderült, épp csak az nem, hogy a zsírfogyasztásnak köze lenne a szívbetegségekhez.
Több további vizsgálat zárult hasonló eredményekkel, az egyikben 16 ezer férfit vizsgáltak 6 évig, és azoknál, akik ez alatt szívrohamot kaptak, semmilyen különbséget nem találtak az elfogyasztott koleszterin vagy kalóriák (de még a dohányzás) mennyiségében sem. Egy dologra mégis fény derült: a szívroham-mentes csoportban az alkoholfogyasztás 33-100 %-kal magasabb volt. Annyi év kutatás és a beleölt dollármilliárdok egyetlen megoldáshoz vezettek: igyál még egy pohárkával! Azért senkit sem buzdítanánk alkohol-kúrára...
Több további vizsgálat zárult hasonló eredményekkel, az egyikben 16 ezer férfit vizsgáltak 6 évig, és azoknál, akik ez alatt szívrohamot kaptak, semmilyen különbséget nem találtak az elfogyasztott koleszterin vagy kalóriák (de még a dohányzás) mennyiségében sem. Egy dologra mégis fény derült: a szívroham-mentes csoportban az alkoholfogyasztás 33-100 %-kal magasabb volt. Annyi év kutatás és a beleölt dollármilliárdok egyetlen megoldáshoz vezettek: igyál még egy pohárkával! Azért senkit sem buzdítanánk alkohol-kúrára...
Az egyszerű vizsgálódónak szemet szúrhat még az a tény, hogy a cukorbetegek között viszont igen gyakori előfordulás a szív-érrendszeri megbetegedés, különösen az érszűkület. Ez nem következmény vagy szövődmény, hiszen az újonnan diagnosztizált diabéteszesek több, mint fele addigra már komoly szív-érrendszeri problémákkal küzd. Vagyis mintha sokkal inkább a cukor anyagcsere zavarához társulna a probléma, mint a zsírhoz...
Azt is tudjuk számos kutatásból, hogy a finomított szénhidrátok (cukor, gabona, keményítő) fogyasztása gyulladásokat hoz létre a szervezetben, és hogy az érfal ebből származó sérüléseit bizony koleszterintapasszal gyógyítja a szervezet. Ha nem „rakódna le” a koleszterin, kirepedne az ér, és egyszer csak elvéreznénk. Természetesen ennél nem jobb a sok koleszterintapaszból kialakuló vérrög sem, mert ha útnak indul, abból bizony szívroham vagy agyvérzés lesz.
Rossz megoldások: koleszterincsökkentő gyógyszerek, amik mellékhatásként feleszik az izmokat, tönkreteszik a májat, és meggátolják a szervezet saját rákellenes anyagainak termelését. A mellékhatások elviseléséért cserébe átalgosan 18 nappal hosszabbítják majd meg az életünket - ígérik a gyógyszergyárak és kutatók. Választhatjuk a "light" élelmiszereket a szupermarketekben, ezekhez azonban annyi vegyszert és állománymódosítót adagolnak a zsiradékok helyett, hogy az külön terhelés a szervezetünknek, ráadásul ezek az élelmiszerek dúskálnak a szénhidrátban, amik maguk hozzák létre a gyulladást.
Ideje, hogy végre megtanuljunk normálisan táplálkozni: együnk tojást, mert fehérje és mert hasznos, együnk húst, pláne, ha nem ipari környezetből származik, ne féljünk a vajtól, hiszen ha évszázadokig nem okozott szívbajt, tán ezután sem fog. Ám ezek mellé gontos rengeteg zöldséget fogyasztanunk, sokkal többet, mint eddig, és nagy ívben kéne kerülnünk a cukrot és a finomított szénhidrátokat. rendszeres mozgással - a séta is elég - elegendő folyadék fogyasztással, és pihennéssel, mindent megadhatunk a testünknek, amire a regenerálódáshoz szüksége van. Talán még némi (rengeteg) E-vitamin és CoQ10 sem ártana… És nem utolsó sorban ebből a kiegyensúlyozottságból születik az az életöröm, ami a betegségek legbiztosabb ellenszere.
Hozzászólások
Szólj hozzá Te is!
Eddig 9 darab hozzászólás érkezett!
A -gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
nana.hu Facebookon
Szolgáltatások
Rovatok










Azzal kezdeném, hogy nem vagyok orvos, hogy én is olvasom a hireket meg statisztikákat, és nem esek hasra attól, hogy épp melyik iparág akar nagyobb hasznot, stb... Laikusként szólok hozzá ehhez a cikkhez, olyan emberként aki FIGYEL magára! Figyelem tinédzserkoromtól, hogy mire van szüksége a lelkemnek-testemnek, ugyanakkor pedig tudomásul veszem, hogy mire van szüksége a lelkemnek-testemnek-szellememnek! Ilyen egyszerű! Szerintem semmit sem szabad túlzásba vinni - úgy az étkezésben, mint egyéb dolgokban sem. Ez lehet a nyitja a dolgok egyensúlyban tartására!
Tetszik ez a cikk, mert valami hasonlót sugall!
Sok igazság van a cikkben. De szeretnék valamit figyelmetekbe idézni: Nem a húsevésen van a lényeg, hanem a cukor- és egyéb gyors szénhidrátok mellőzésén! 10 éve voltam vegetáriánus, amikor kiderült, kissé magasabb a koleszterinszintem a normálisnál (6,5). A doki erre csak azt tudta kitalálni, hogy biztosan "öröklött". Nos, azóta sem eszem kétpofára a zsírt és a húsokat - nem is kell, hiszen megfelelő esszenciális zsírsavfogyasztás esetén a máj úgyis annyi koleszterint állít elő, amennyire szüksége van a szervezetnek (a hormonokat is ebből állítja elő!!!), de kezdtem odafigyelni a gyors szénhidrátok fogyasztására, és rendbe tettem a bélflórámat. Ugyanis a jó bélbaktériumok nagyban felelősek a koleszterinszintézisért is. Aki viszont túl sok cukrot eszik, annak jó eséllyel a bélflórája is pusztul (gombák, erjesztő baktériumok stb.)
Jelentem, nekem a koleszterinem jelenleg rendben van :)))
Ez a cikk a húslobbinak a teméke, mert egyre több ember kezd tudatosan táplálkozni és félnek a forgalom csökkenésnek.Nem szabad elhinni ilyen baromságot. MINDEN BETEGSÉGNEK A HÚSFOGYASZTÁS AZ ALAPJA! Átlag 14 évvel élnek tovább a vegák!
Az USA lakossága kórosan elhízott a MC Dög-től és igen betegek, mert sok zsírt és fehérjét esznek úgyhogy nem jó a cikkben elhangzott példa.Mint a dohánygyárak a húsipar is manipulál mostmár cikkekkel reklám helyett.
Tényleg jó cikk.Ajánlom figyelmetekbe Szendi Gábor "A koleszterin mítosz"címmel írott anyagát.
http://www.tenyek-tevhitek.hu/csaktagoknak/koleszterin.php
Nagyon érdekes cikk, tudományosnak is tűnik - és én hajlok rá, hogy elhiggyem.
De ilyen jellegű cikkeknél talán nem ártana, ha az írója vállalná, amit leírt.
Nem igazán mindegy, hogy ilyen jellegű írás egy hozzáértő, vagy esetleg egy unatkozó tetőfedő tollából kerül fel!!!
Kedves Jani,
Azt, hogy léteznek LDL és HDL részecskék, ma már mindenki tudja, aki valamennyire is tájékozott a témában. A "korszerű szerek"-nek nevezett statinok főleg az LDL-t előállító enzimek működését gátolják, és ezzel együtt számos más létfontosságú folyamatot is.
És mivel a szívkoszorúér artériáin képződő plakkok kétszer olyan gyorsan alakulnak ki bizonyos koleszterincsökkentő szereket szedő egyének esetében, nem könnyű gyógyszernek nevezni őket. Különösen annak fényében, hogy az ezt gyártó Merck két éve ül ezeken a megkérdőjelezhetetlen tudományos eredményeken.
Szeretném figyelmedbe ajánlani, hogy a koleszterincsökkentő gyógyszerek adják a gyógyszeripar legnagyobb bevételét: mintegy 40 milliárd dollárnyit évente. Közben táplálkozással ez a probléma megelőzhető és orvosolható is.
Esetleg tájékozódj nem gyógyszeripari érdekeltségű forrásokból is, akkor többet megtudhatsz arról, miről is szól ez az egész.
Milyen igenytelen iras!
Ahol megsem elitik, h ketfele koleszterin van HDL es LDL azaz "jo" es "rossz".
A korszeru szerek pont e ketto aranyat valtoztatjak.
Szoval ez egy ostoba hozza nem erto cikk.
Elgondolkodtató írás. :)
Végre egy korrekt cikk, bár mindenki olvasná és megfogadná! Ugye Ön is ismer olyan személyt, aki 80 év felett még mindig relatíve jó egészségnek örvend, de napi egy-két pohár pálinkát vagy bort azért megiszik. Ez a dolog kulcsa: amíg a máj el van foglalva az alkohol lebontásával, "nem ér rá" koleszterint termelni, így a koleszterin szint alacsony marad. Persze a túlzott alkoholfogyasztás pedig már májroncsoló hatású, tehát az arányokon van a hangsúly!